Píšete své CV? Naučte se prodat své dovednosti, vlastnosti a zájmy!
Při psaní životopisu je důležité pravdivě popsat vzdělání i praxi, ale umět popsat i své dovednosti, vlastnosti a zájmy. Dejte proto najevo, kdo vlastně jste. Kvalitní společnosti hledají opravdové lidi, kteří umí do práce dát kus sebe. Nechte tedy vyniknout svoji osobnost s patřičným sebevědomím. Jak to zvládnout a nepřehnat?
Do životopisu píšeme informace o formálním vzdělání, dovednostech, vlastnostech a zájmech. Uveďte proto další vzdělávání, kterého jste se účastnili, osobní vlastnosti, jazykové znalosti, programy a nástroje, které umíte ovládat a nezapomeňte na zájmy. Design jde s obsahem ruku v ruce. Nejde jen o bezchybné, propracované a graficky originální zpracování životopisu. Zaměřte se i na text a dostatek informací.
Vzdělání nejen ze školy
U dalšího vzdělávání uvádějte jen to, co se týká pozice, o kterou žádáte. Více než o vaší všestrannosti by to mohlo vypovídat o tom, že vlastně nejste ten pravý na danou pozici. Pokud za sebou máte desítky obchodních, marketingových nebo manažerských školení, shrňte je do obecnějšího popisu a vypíchněte z nich ty nejdůležitější. Můžete také napsat, co jste si z nich odnesli do své praxe.
Vlastnosti a dovednosti
Zde je dobré se vyhnout všeobecným klišé, jako je zodpovědnost, flexibilita, pečlivost, samostatnost nebo schopnost pracovat v týmu. Dejte do toho trochu kreativity. Jak se toho chopit? Napište třeba: V momentě, kdy je mi přidělen úkol, umím za něj převzít zodpovědnost, obhájit způsob jeho zpracování a vždy jej dotáhnu do konce ve stanoveném termínu.
Co jsou tvrdé dovednosti
U takzvaných tvrdých dovedností není třeba vypisovat všechny programy, které na počítači ovládáte. U jazyků uveďte úroveň A2 či B1 a na rovinu napište, zda jste schopni komunikovat po telefonu, v mluvené nebo jen písemné formě. Můžete doplnit, že jste schopni vést běžnou konverzaci nebo profesionální.
Naučte se prodat svoje zájmy
Společnost vás nabírá do zavedeného týmu a potřebuje posoudit, zda do něj zapadnete a budete si s lidmi rozumět. Nejprve zkuste výčet zájmů přizpůsobit dané pozici. U pozice personalisty musí být zřejmá schopnost komunikace s lidmi. Na pozici obchodníka s knihami uveďte své oblíbené autory. Správně sestavené CV vám může otevřít cestu k novému zaměstnání.