Jaká je situace na pracovním trhu v oblasti automotive profese?

Český automobilový průmysl vykázal loni odolnost vůči čínskému a německému ekonomickému zpomalení. V prosinci se ale autoprůmysl propadl a odepsal si téměř 7 %. Zažili jsme i pár odstávek a propouštění. Kvalitní pracovníci ale stále chybí.

Automobilový průmysl loni skončil v červených číslech. Podle odborníků bude letos první pololetí pro český průmysl slabší a vrátí se k růstu až s oživením zahraniční poptávky ve druhém pololetí. Nižší výroba přinese redukci počtu zaměstnanců a zpomalení růstu mezd. Například jobs.cz v oblasti automotive nabízí přes 1 500 míst. Pokud umíte pracovat a děláte svou práci dobře, zaměstnání najdete.

 

Vývoj v automobilovém průmyslu v roce 2020

V automobilovém průmyslu firmy odkládají investice. Zvyšování mezd bude letos zpomalovat. Propad německého automobilového průmyslu se u nás projeví, neboť je na něj napojena řada subdodavatelských firem. Podobný vliv má i propad na čínském trhu a zastavené dodávky zboží kvůli koronaviru. Rok 2020 bude podle odborníků pro automobilový průmysl zlomový. Česká republika je na něm závislá a ekonomický výkyv může být pro firmy zásadní. O krizi ale podle odborníků nejde.

Automobilové společnosti

Společnost Škoda Auto, která je součástí koncernu Volkswagen, vloni vyrobila poprvé v historii 910 000 vozů a o 2,25 % překročila loňský výsledek. Má výrobní závody v Mladé Boleslavi a Kvasinách, kde se vyrábějí vozy a ve Vrchlabí, kde se vyrábí komponenty. I tato společnost ale momentálně propouští své zaměstnance. V tomto závodě a v mnoha dalších se zatím spíše redukují přesčasy a počty agenturních dělníků. V oblasti elektromobility je budoucnost zatím velmi nejistá.

Automechanik

Po dobrých automechanicích se firmy neustále ptají. Průměrná mzda se pohybuje kolem 27 000 korun, ale plat je ovlivněn regionem. Věkový průměr uchazečů o práci je 27 let. Hlavní náplní práce je diagnostika poruch, stanovení optimálního způsobu oprav a jejich oprava, nastavování mechanických, hydraulických a pneumatických dílů, montáž a servis automobilových doplňků a příslušenství, technické prohlídky, záruční, pozáruční a generální opravy motorových vozidel.

Autolakýrník

Lakýrníci v automobilovém průmyslu neustále chybí. Věkový průměr uchazečů o práci je 30 let. Průměrná mzda se pohybuje kolem 25 000 korun, ale plat je výrazně ovlivněn regionem. Autolakýrníci mají v popisu práce připravování vozidel před lakováním, čištění, broušení, tmelení a maskování. Následuje míchání a nanášení základní barvy, metalízy, barvy a laku stříkacími pistolemi, kontrola kvality po vypálení a vytvrdnutí laku i odstraňování nedostatků dle technologických postupů.

Autoklempíř

Průměrný plat profese karosáři a autoklempíři je 26 000 za měsíc a opět se liší podle kraje. I po těchto pracovnících se firmy neustále ptají. Věkový průměr uchazečů je 25 let. V popisu práce mají autoklempíři montáž, demontáž i zhotovení plechových dílů karoserií a skříní, rovnání poškozených karoserií, zasklívání oken, seřizování mezer dveří, oken a vík s kontrolou těsnosti i jejich oprava, svařování plamenem, elektrickým obloukem v ochranné atmosféře CO2 nebo řezání kyslíkem.