Práce z Home Office – Výhody a nevýhody jasně a přehledně
Na to, jak je dnes homeoffice rozšířeným fenoménem, je jeho úprava v zákoníku práce dost kusá. Na druhou stranu, buďme rádi, že parlamentem neprošla plánovaná novela homeofficů, protože po ní by tento benefit už asi nikdo neobdržel. Nicméně, i tak zůstaly v zákoníku práce některé absurdity.
Proto hlavní rada zní: dobře si to proberte s šéfem.
Jak je to s pracovní dobou při práci z domu?
Na homeoffice jste podle zákona pánem svého času. Realita je samozřejmě trošku jiná. Zaměstnavatel většinou předpokládá, že budete v konkrétní hodiny minimálně online a dostupný pro komunikaci s kolegy či na telefonu. Zákon na to ovšem nemyslí. Navíc, pokud si řeknete, že budete pracovat i o Velikonočním pondělí, nemáte nárok příplatek za práci ve svátek. To samé platí o příplatku za přesčasy. Tyto dva příplatky zákon přímo vylučuje u homeofficu z použití.
Ale paradoxně se mohou použít pro práci doma příplatky za práci v noci a o víkendu (tedy pokud zrovna není svátek:). Takže pokud u tebe ve firmě skutečně dodržují zákoník práce a vy budete chtít zjistit, co vydrží personální oddělení, vykazujte, že pracujete o víkendu od desíti večer do šesti ráno a hned bude na pásce o 20% navíc. (Zároveň si teda asi hledejte i novou práci 🙂
Co překážky v práci a jejich proplácení? Mám stejné výhody jako kolegové v kanceláři?
Na to samozřejmě zapomeňte. Proplácení některých překážek v práci, na které jste byli zvyklí z kanceláře, zůstávají jen kancelářským kry…, tedy kolegům. Tak třeba návštěva lékaře, byť by šlo o prohlídku související s prací, se neproplácí. Stejně tak, když spadne tramvajová trolej po cestě do tvé oblíbené kavárny, náhradu mzdy nedostanete. Naštěstí svatby a pohřby ti proplatí i při práci z kavárny.
Má homeoffice vůbec nějakou pracovní dobu?
Jediné omezení pracovní doby na homeoffice je 40 hodinový pracovní týden. Jinými slovy, zaměstnavatel by ti měl naložit s rozmyslem a jen to, co lze za tuto dobu stihnout. Proto je taky velmi vhodné se naučit při práci používat některý z time trackerů, např. toggl.com. Jsou to takové domácí “píchačky”. Zmíněný toggle lze např. propojit i k nahlížení pro zaměstnavatele, což je elegantní způsob, jak nedůvěřivému zaměstnavateli dokázat, že opravdu pracujete.
A co moje náklady na domácnost? Proplatí mi je zaměstnavatel?
Tak to si budeš muset se šéfem domluvit extra. Třeba na internety by ti přispět mohl, ale ze zákona na nic takového nárok nemáš. Ministerstvo to sice zkoušelo prosadit novelou zákoníku práce v roce 2016, naštěstí to ale parlamentem neprošlo.
Můžu přijít doma k pracovnímu úrazu?
Teoreticky ano. Prakticky to budete mít dost těžké s dokazováním. Neznáme případ, kdy by někdo úspěšně prokázal, že si na homeofficu vymknul kotník při plnění pracovních úkolů a ne když stoupl dítěti na hračku.
Cenu o absurditu pak získává fakt, že zákon nevylučuje u homeofficů zaměstnavatelovu odpovědnost za BOZP. Takže teoreticky by se měl zaměstnavatel přijít asi podívat k tobě domů, do parku a do kavárny, kam chodíš pracovat, a zhodnotit, zda ti nehrozí pracovní úraz. A pokud ano, tak za firemní náklady pracoviště “zbezpečnit”. Inu, zákonodárce má občas veselou povahu.