5 věcí, díky kterým na pohovoru zazáříte
Před pracovním pohovorem nikdy nevíme, na co se nás zeptají. Máme jen jednu šanci zaujmout a ukázat, že na to máme. Jak se na pohovor připravit, i když neznáme otázky?
Klidně si na pohovor vezměte diář s poznámkami. Každý dobrý manažer má diář, aby měl správně zorganizovaný čas. Ke každé dřívější pracovní pozici si poznamenejte jen dva až tři hlavní úspěchy nebo věci, které vám byli přínosem. Ať už jste jich dosáhli sami nebo jako tým, buďte jasní a věcní.
Nedrťte se prázdné fráze
Na pohovoru je třeba působit přirozeně. Personalisté ocení, pokud prokážete, že máte základní přehled o firmě, službách, produktech a pozici na trhu. Nemusíte ale citovat slovo od slova výroční zprávy od založení firmy. Buďte originální. Jistě padne otázka: „Proč bychom měli vybrat právě vás?“ Najděte vtipnou, ale zajímavou odpověď. Otřepané fráze nezaujmou, dobrá nálada však spojuje.
Hledejte hlubší smysl
Spousta otázek míří ve skutečnosti úplně někam jinam. Personalisté zjišťují způsob vašeho uvažování, schopnost improvizace a kreativního myšlení. Často zazní: „Řekněte nám něco o sobě.“ Stručně shrňte, co máte profesně za sebou a proč se jim hodíte právě vy. Další otázka bude: „Jaké máte silné a slabé stránky?“ Prokažte, že se vnímáte realisticky a slabé stránky osvěžte vtipem a nadhledem.
Vyzvedněte svůj přínos
Pokud firma hledá nového člověka, potřebuje vyřešit nějaký problém. Dejte najevo, že umíte vytvořit něco nového, rozvinout projekt a pohnout se z místa. Zkuste hlavní misi vyčíst z podaného inzerátu. Na pohovoru prodejte, že jste vy ten pravý, co jim pomůže s řešením. Máte zkušenosti, energii, elán a konkrétní recept na sjednání nápravy. Nebojíte se převzít zodpovědnost a obhájit si způsob řešení.
Pokládejte otázky
Na konci pohovoru většinou padne tato otázka: „Chcete se na něco zeptat vy nás?“ mějte připraveny dvě až tři otázky a prokažte, že se zajímáte. Chtějte znát pracovní dobu, jak vypadá typický pracovní den na nabízené pozici a co přesně bude náplní vaší práce. Můžete chtít vědět, zda budete v kanceláři sami, nebo s dalšími padesáti lidmi, což třeba nesnesete. Chtějte vědět, do čeho jdete.